۱۳۸۷ شهریور ۸, جمعه

آثار تاريخی کلات


امارت خورشيد
عمارتي هشت ضلعي و سه طبقه است و در ميان باغي با جوي ها و حوض هاي متعدد قرار داشته و به روايت متون دوره قاجار پيش از آن كه كاخي براي امراي جلاير باشد،‌كه مدتي را در كلات زيسته اند، مقبره نادر بوده و به دستور وي ساخته شده است. دور تا دور بنا شامل هشت ايوان و دو ورودي است كه به اندروني هاي متعدد وصل مي گردد. نماي ساختمان با سنگ قهوه اي خوشرنگي تزيين شده كه روي سنگ ها، حجاري هايي از نقش گل و ميوه هاي گرمسيري ايجاد شده است،‌اين سنگ ها ظاهرا به دستور نادر از آذربايجان و مراغه بدين محل حمل شده است. در قسمت هاي شرقي بنا تصاويري بر ديوار نقاشي شده و دور تا دور قسمت داخلي نيز با آيات سوره «عم يتسائلون» و نقاشي هاي داراي طلا كاري مزين شده است. زير زمين تاريك قصر و محل خزانه هاي نادر و احتمالا زندان هايي موقتي يا محل دفن اختصاصي داشته است و بعد از طبقه هم كف ، 66 ستون سنگي به شكل نيم استوانه طبقه سوم را تشكيل مي دهند كه شايد ساقه گنبدي باشد كه ساخته نشده است.

مسجد کبود گنبد
اين مسجد را از كارهاي دوران سلجوقي مي دانند و نادرشاه هم قسمت هايي از آن را ساخته است. گنبد ساقه بلندي دارد كه بر گرداگرد آن سوره قرآن نوشته شده است. كاشي هاي آن زرد ، ابي ،‌سرمه اي ،‌سفيد و قهوه اي رنگ است . گنبد دو پوشه دارد و كاشي كاري روي آن تقريبا از بين رفته است. فضاي زير گنبد داراي هشت ضلع به طول 4 متر است. سنگ گوري با تاريخ 1246 در اين قسمت ديده مي شود. صحن مسجد با ابعاد 19×27 مستطيل شكل است و داراي چهار ايوان بزرگ مي باشد. ايوان ورودي داراي سنگ نوشته اي است كه با نام تعمير كننده آن كه از خاندان جلاير است،‌حكاكي شده است.

کتيبه نادری
اين كتيبه در مدخل در بند ارغونشاه قرار دارد. سنگ نوشته اي است با شعر تركي از «گلبن افشار» و در ثناي نادر پسر شمشير . ارتفاع كتيبه از سطح رودخانه 15 متر است و متن شعر داراي 24 بيت بوده و با حمد خدا شروع مي شود.

برج های نادری
اين برج ها از گل ، سنگ و آجر و براي نگهباني و كنترل رفت و آمد مردم به داخل قلعه ساخته شده اند. تاريخ بناي آنها در فاصله سال هاي 1155 و 1160 است. ارتفاع برجي كه در كنار در بند ارغونشاه قرار دارد از كف رودخانه به 40 متر مي رسد.
به غير از برج هاي متعدد، كتيبه . عمارت خورشيد و مسجد كبود،‌ كلات داراي آثار تاريخي فراواني مي باشد. دروازه هاي متعدد ورودي و در بندهاي آب انبارهاي تاريخي كه در روستاي خشت ساخته شده اند

هیچ نظری موجود نیست: