۱۳۸۷ شهریور ۸, جمعه

شهرستان کلات در نگاهی مختصر »

شهرستان کلات نادر در شمال شرقی استان خراسان رضوی و در دامنه شمالی کوههای مرتفع و مصفای هزار مسجد با وسعتی در حدود 3500 کيلومتر مربع در 150 کيلومتری شهرستان مشهد قرار گرفته است . دور تا دور شهر کلات را حصاری طبيعی و سر به فلک کشيده ، صعود ناپذير و بيضی شکل احاطه کرده . در اين قلعه مستحکم و دژ طبيعی و تسخير ناپذير بدليل موقعيت ويژه آن در طول تاريخ همواره مورد توجه سرداران ، جنگ آوران و نيز طاغيان بوده است که در کهن ترين متون تاريخی ( شاهنامه فردوسی ) از آن نام برده شده است . پيشه کلاتيها عمدتا" کشاورزی ، دامداری ، باغداری و بويژه شاليکاری می باشد . ابريشم بافی ، قالی و قاليچه بافی از جمله صنايع دستی و هنرهای دستی کم نظير نوين ناحيه به شمار می آيد .
در عهد سامانيان ابو علی وفائق 2 تن از سرداران و امرای خراسانی پس از شکست به قلعه کلات پناه می برند . همچنين در عصر ايلخانان مغول ارغون پسر آباقان پس از شکست در برابر احمد تکودار به دژ کلات پناهنده می شود و احتمالا" از همان زمان است که دربند و مدخل جنوبی کلات به نام «دربند ارغوانشاه» شهرت يافته است و در دوران تيموری نيز اين ناحيه دستخوش حوادث و رويدادهای گوناگونی می شود .
بدون ترديد شهرت اصلی کلات بدليل انتساب آن به « نادرشاه افشار» است که پايه قدرت و تقويت نيروی نظامی وی در سرآغاز شکل گيری قدرتش بوده است بنابراين دوران طلايی و رونق کلات عهد نادری بوده و پس از آن به تدريج از نقش تعيين کننده و مؤثر آن در حوادث سياسی و نظامی خراسان کاسته شده تا به امروز که ديگر بار به اعتبار جايگاه تاريخی و وجود آثار و موقعيت جغرافيايی مکان قابل توجهی برای گردشگران داخلی و خارجی گرديده است . عمارت خورشيد ، مسجد کبود گنبد ، کتيبه نادری ، برجهای نادری ، بند نادری ، قلعه فرود ، برج ارغون شاه از جمله مهمترين آثار تاريخی شهرستان و مجموعه آبشار قره سو ، آبشار اورتکند ، جنگل ارس هزار مسجد ، تفرجگاههای ايده ليک ، حمام قلعه و سينی از جمله مهمترين تفرجگاهها و مناظر طبيعی بی شمار شهرستان می باشد .



شهر کلات حدود 8000 نفر را در خود جای داده که به زبانهای کردی ، ترکی ، لری و فارسی تکلّم می نمايند . (وسعت محدوده شهر که گسترش طولی دارد حدود 8/1 کيلومتر مربع می باشد) اين شهردارای 2 دروازه ورود و خروج ميباشد. يکی در شمال شرقی شهر بنام دروازه نفطه و ديگری در جنوب غربی آن بنام دروازه دربند ارغون شاه می باشد . که راه اصلی قبل از احداث تونل بوده و دارای مناظر بسيار زيبا و کم نظير که هر رهگذری را مجذوب خود می سازد .
شهر کلات با استفاده از راه آسفالته با شهرهای مشهد و درگز ارتباط دارد . لازم به ذکر است اين راهها دارای پيچ و خمهای فراوان خطرناک و گردنه (حدود 40 کيلومتر) می باشد که عبور و مرور در اين راهها خصوصا" در فصل پاييز و زمستان را با خطرات و مشکلات فراوان همراه می کند . از لحاظ راههای روستايی نيز تنها 2 روستا دارای جاده آسفالته بوده و مابقی روستاها از راههای ارتباطی مناسبی برخوردار نيستند . اين امر مشکلات فراوانی برای مردم و ارگانهای دولتی مخصوصا" مرکز بهداشت شهرستان که عهده دار ارائه خدمات بهداشتی _ درمانی به روستاييان می باشد ايجاد کرده است .



نام
جمع
جمع
مرد
زن
خانوار
جمع کل شهرستان كلات
40,667
20,051
20,616
9,521
جمع بخش مركزى
23,880
11,706
12,174
5,650
جمع بخش زاوين
16,787
8,345
8,442
3,871

هیچ نظری موجود نیست: